.
0
MAK JEMAH

Nostalgia Ramadhan

Mengimbau kembali kenangan lampau kadang-kadang buat aku tersenyum sendiri..terasa deras masa berlalu dengan setiap perjalanannya dipenuhi cerita suka duka seusia aku..kekadang kenangan itu setiap kali disingkap kembali akan mengalir air mata di pipi..bukan kerana mengenang cerita sedih tetapi mengenang betapa indahnya saat itu hingga terbit rasa rindu yang amat dalam untuk kembali ke kisah2 tersebut..cehhh..awat aku tules beria2 bajet penulis novel macam ni?? Hua3..


Aku lihat Ramadan dari kejauhan....
lalu ku sapa ia," Hendak kemana? "
Dengan lembut ia berkata, " Maaf, aku harus pergi, mungkin lama. Tolong sampaikan pesanku untuk orang yang bernama Mukmim. Ajaklah Sabar untuk menemani hari-hari dukanya, peluklah Istiqamah saat dia kelelahan dalam perjalanan Taqwa. Itupun Syawal ..ia sudah tiba. ".
Ku lihat Ramadan pergi ... jauh........ ' Ya Allah , apakah aku akan berjumpa lagi dengannya ?

tacing kan ayat dy~ :(

ok sempena bulan ramadhan yg akan abeh esok @ lusa  (sedehhh)..aku nak cita sket kenangan masa bulan posa aku tym kecik2 dulu..yang sampai skanx aku masih ingat..  Ya Allah tiba2 aku rasa sebak..sumpah! aku rindu sangat dengan zaman kanak2 aku..i wish i was a kid again..  aku rindu masa umah aku ni masih ada 2tingkat..tapi bukan umah banglo na..kakak bawah batu atas papan..aku rindu umah yang papan tu..dedulu lepas abeh ngaji malam.. (mak aku tok guru mengaji quran..ngeh3) mesti bebudak dok men terjun2 kat tangga umah aku..hahah sampai mak aku marah2 la.. tapi tangga batu bukan tangga kayu..kekonon macam superman gitu..kakkaka 



gamak malas nak turun tangga “ahh baek aku terjun la cepat cket sampai bawah..dari kena turun satu2” hahhaha selalunya dak laki laa dok men terjun tu..kat anak tangga paling atas ok..aku pon penah terjun (heh nak jugak-_-“) tapi aku xbrani la nak terjun kat anak tangga paling atas..pastu penah skali aku try terjun kat tangga yang paling atas..konon nak tunjuk kuat..hahah masa tu aku 6taon xsilap :P dengan xconfidentnya aku terjun..hiyarkk!! terpeleot aku jatoh..senak perot aku wey rasa macam separuh nyawa ilang..hahha naseb aku sesorang kalu x malu ja..ngeee :B

 Ok abeh dah bab yang tu..heheh aku nak cita kenangan aku masa bulan posa..yang aku ingat sampai skanx..masa tu umo aku 6taon..budak tadika lagi..hehe muka suci murni lagi, tapi aku xcomey pon tym kecik..hahah lepas balik skolah buka baju suma pakai suaq pendek ja yang aku ingat..kakaka sexy x? Muahahah hampeh..alaa apa la sgt stakat pakai suaq pendek budak kampung cam aku ni kan..xda orang kisah pon :p dengan perasaan yang riang ria sbb aku  dapat curi wau abang aku..hahah sebelom tu aku da mintak kat dy nak men tapi dy xbagi punya kedekut..kakkaah..rupanya dy semunyi wau tu belakang pintu..tempat semunyi pon xprivate langsung ==” masa tu abang aku kat skola..besa la budak skola rendah kan balik lambat cket dari budak tadika..kekkeke mak aku plak dok buat koi raya kat dapoq..aku ingat lagi dy buat koi biskut kelapa yang bulat2 ada ceri kat atas dy tu kan..hehhe 



dedulu mak aku rajin gila buat koi..lani,,hagghammm...hahahha mungkin faktor usia..hehhe :p bila dah dapat ja wau tu aku pon belari lam umah sambil bawak wau tu dengan hepy xterkata..hahaha aku xbawak kuaq sebab takot nanti tetiba abang aku balik mampoih aku, hanya mampu men kot lam umah ja..lepas lari2 kat ruang tamu, ruang tengah, pastu aku p plak dapoq..tengah syok2 lari2 anak bawak wau ala2 dok kat pantai merdeka..ketepek!! kaki aku rasa panas..aku alih kaki aku..aku tengok ja benda tu dengan hati yang gundah gulana..jantung aku dupdap2 dah macam pelari pecut negara..punya elok benda tu jadi bentuk tapak kaki aku..hahhaha ampa taw benda pa?? Koi mak aku laa!! hahaha aku pijak koi mak aku..muahahha mak aku susun koi tu atas tutup tupawear sementara nak tunggu koi tu sejuk..baru dy nak masuk dalam bekas..

maaf di atas kehodohan aku melukis gambar ini ^_^"

tapi masa tu mak aku xda dy dok kat luaq..dedulu mak aku buat koi guna dapoq kayu..nak jimat gas..hehhe family aku dedulu xdala sesenang skanx..so sumanya kena jimat  mak aku dok sibok la dengan dapoq kayu dy dengan koi dy kat luaq nuh..aku pon apa lagi takot mak aku marah punya pasai cepat2 aku p semunyi..hahah jahat kan aku..


bukan nak mintak maaf..[ok jangan contohi sikap sy yg ni..ngeh3] taw aku semunyi kat mana? Kat bakang pintu yang aku jumpak wau abg aku tadi..hahah tu pon jenoh dah tempat semunyi aku cari..masa tu mmg buntu gila xtaw dah nak p semunyi kat mana..heheh

Tiba2 aku dengaq mak aku tepekik-pekik panggil aku..mesti dy tengok dah koi yg aku pijak tu..hahah masa tu ketaq lutut xyah cakap la..sapa xtakot mak marah..mak aku garang owh..hehe masa tu wau abg aku ntah kemana..aku dapat dengaq tapak kaki mak aku tercari2 aku..


pastu aku dengaq mak aku kata kalau aku xkuaq mak aku nak tinggai aku p jaoh..



aku tetap diam, keraih membatu..hahha lam ati aku risau gak, mana la mak aku nak p tinggai aku..ala2 cita batu blah batu betangkup lak kan hahhah besa la baru 6taon mak tinggai sat pon xleh dah..2 3minit kemudian aku dah xdengaq sora mak aku..aku tunggu lagi 5minit, 10minit..xda dah sora mak aku..xkan mak aku tinggai aku kot..dah dekat 20minit ni...aku pon dah lengoh dok tecangak blakang pintu tu, aku beranikan diri aku kuaq..aku tengok kat dapoq mak aku xda..aku tengok luaq, kat dapoq kayu kat ruang tamu..dalam bilik ayaq, bawah tudung saji, bawah tikaq mengkuang, atas almari, dalam paip ayaq suma xda (ok ini tipu :p) mak aku xda!!! Mak aku tinggai aku betoi2 la kira..amboih marah sungguh aku pijak koi dy~ kehkeh dalam ati risau dah..campoq dengan pasaan takot sebab pk aku dok sesorang..aku pon apa lagi terjerit2 panggil mak aku la..xpikiaq dah pasai takot aku pijak koi tadi..tapi mak aku diam xmenjawab langsung..aku pon mula la teryak sambil lari2 p kat luaq umah panggil mak aku..aku rasa 1kampung bley dengaq sora aku panggil mak aku..sampai saket tekak aku..hahah tapi mak aku xda gak..aku pon dok la kat luaq umah sambil teryak tersedu2..hahaha tiba2..aku dengaq sora mak aku..ish mai celah mana plak.. aku syok dah lam ati tapi aku xp kat mak aku, konon majok..hahah aku buat2 teryak lagi ada:p sebab xmau kena marah pasai koi tadi sama..


mak aku mai kat aku..dy gelak..dy kata mak dok belakang umah tadi..hahah punya bangang aku xp tengok bkang umah..kakaka..tapi memang betoi mak aku xmarah pon pasai koi tu..hahahha ok tamatlah cita pasai terpijak koi biskut kelapa..bila teringat balik mesti aku dok renyeh sorang2..hehheh papun aku stil rindu zaman kanak2 aku~
ok..sekian


✿THANX SUDI BACA.KOMENLA SEKALI✿

0 50Juta Kali: