.
0
MAK JEMAH

Taman Tergantung Babylon Terbinanya Kerana Sebuah Cinta

Assalamualaikum^^

Hye2..suma sihat arini? hehe ok nak tanya penah dengaq x taman tergantung babylon.. :p dedulu masa aku form3 xsilap..aku baru dengaq nama taman ni taw..masa tu aku dok layan lagu gerhana ska cinta..hahah tajok terpesona..ada sebaris lirik tuh dy kata "kaulah yg terindah, indah taman kota babylon" hahahha masa tuh aku start pk..taman kota babylon tu natang pa la..sampaila kita start belajaq sejarah form4 xsilap aku..owh rupanya taman yg wujud masa tamadun measopotamia dedulu...masa dok belajaq tu aku terpikir..awat nama dy taman tergantung..taman tu dok tergantung atas langit ka? ada tali ka dok gantung taman tu? -_-" hahah bengong ja kan..tapi memang tu la yang aku agak!

sampailah aku baca kat satu ruangan majalah hiburan klik xsilap aku, hahah amboi kemain layan klik baq ang..kakak owh baru la aku taw..taman tu bukan tergantung sebenaqnya..tapi bertingkat2.setiap tingkat ada taman n sungai2 yang mengalir..dan taman tergantung babylon diiktiraf sebagai 7 keajaiban dunia..haa meh tengok cket gambaq dy..memang amazing!




Haa cantek kan? kalu aku dok sana aku xmau balik dah :p tapi skanx taman ni cuma wujud tapak dy ja..xda dah cantek camni..n sapa plak yang membina taman ni..dan untuk apa tujuan dy?

Karikatur Raja Nebuchadnezzar II 
Taman ini dibina oleh Raja Nebuchadnezzar II (604-562 BC), cucu kepada Raja Hammurabi yang terkenal sekitaran tahun 600BC.
Taman ini terletak di Babylon di tenggara Iraq yang dulunya dikenali sebagai Mesopotamia. Ia terletak berhampiran tebing tinggi sungai Euphrates kira-kira 50 km di selatan Baghdad.
Taman Tergantung Babylon adalah sebuah ilham yang terhasil dari rasa cinta Raja Nebuchadnezzar II terhadap isterinya, Permaisuri Amytis yang berasal dari kerajaan Media. Perkahwinan yang diatur bagi tujuan diplomatik dua negara.
Kerajaan Media terletak dipergunungan Persia (Iran). Permaisuri Amytis dibesarkan di dalam persekitaran kehijauan dan keindahan flaura dan fauna di pergunungan Persia. Berbanding kehidupannya di babylon yang merupakan wilayah datar, kering dan panas. Kerinduannya kepada kampung halaman menyebabkan Permaisuri Amytis sering berhiba dan termenung.
Di atas rasa kasih sayang, cinta dan keperihatinannya terhadap kedukaan permaisurinya, Raja Nebuchadnezzar II telah memerintahkan agar satu taman dibina di satu dataran yang tinggi dengan berbumbungkan kebun2 dan taman2.

Taman Tergantung Babylon bukanlah tergantung di dalam erti kata yang sebenar. Ia diambil dari sebutan Yunani "kremastos" yang dilatinkan menjadi "pensilis" dan di dalam bahasa Inggeris bermaksud "overhanging". Bukan hanya "tergantung" tetapi juga bermaksud berada di balkoni atau di teres.

Sejarawan Yunan, Diodorus Siculus menggambarkan taman ini:
  • Lebar taman 400 kaki
  • Panjang tanam 400 kaki
  • Tinggi taman 80 kaki
  • Beralaskan batu bata yang ditutupi aspal dan seramik yang berfungsi menghalang kemasukan air ke dasar tanah yang akan memungkinkan kerosakan terhadap foundation taman tersebut
  • Taman ini umpamnya dibina dipingir bukit dan sebahagian dari strukturnya dibina secara menaik.
  • Di tanam dengan pelbagai pohon2 yang setipa jenisnya bersaiz besar dan menarik
  • Air pula dinaikkan ke taman ini dengan banyaknya dari sungai .
Manakala sejarawan yang lain, Herodotus pula mengungkapkan taman ini;
  • Terletak di dalam istana yang berlapiskan emas
  • Panjangnya mencapai 56 batu
  • Taman ini sangat lebar sehingga memungkinkan kereta yang ditarik oleh 4 ekor kuda boleh berputar balik
  • Terdapat kuil2 pemujaan yang dihuni oleh patung dewa yang diperbuat dari emas.
  • Taman ini dibuat bertingkat2, lebih tinggi dari bangunan lain yang ada di kota Babylon sehingga menimbulkan ilusi "tergantung di udara"
Dan seaorang ahli geografi Yunani, Strabo memperihalkan taman ini seperti berikut
  • Taman ini berbentuk segi empat sama "quadrangular"
  • Setiap sisi adalah sepanjang 4 plethra
  • Mempunyai teres yang bertutup dalam keadaan menaik di atas yang lain dan dipasakkan dengan tiang berbentuk petak
  • Semuanya berongga dan diisikan dengan tanah dan ditanam dengan pokok2 besar
  • Tiang2, ruang dan teres dibina dari bata yang dibakar dan tampalan simen
  • Bukit buatan ini subur menghijau memberi satu kelainan berbanding keadaan persekitarannya yang tandus.
Malangnya kewujudan Taman Tergantung Babylon ini tidak dapat dibuktikan kesahihannya. Ini kerana tidak ada bukti pertemuan @ manuskrip yang konkrit ditemui bagi menyokong kewujudannya jika dibandingkan kewujudan bangunan lama yang lain yang berdekatan seperti Ziggurat dan Kuil Marduk.
Untuk mencari kebenaran Taman ini, seorang ahli arkeologi Jerman, Robert Koldeway telah menggali lokasi yang dikatakan bertempatnya Taman Tergantung Babylon ini pada tahun 1899. Koldeway menggali selama 14 tahun dan berhasil menemukan:
  • Dinding istana
  • Menara Babel dan foundation istana Nebuchadnezzar (Menurut manuskrip hanya ada dua banguan di kota itu yang diperbuat dari batu iaitu dinding utara istana dan Taman Tergantung Babylon)
  • Turut menemui dinding yang berketebalan 22 kaki dan dihiasi dengan lakaran singa serta lain2 haiwan .
  • Koldeway juga turut menemui sebuah dinding yang mempunyai tulisan purba, Nebuchadnezzer, King of Babylon (yang juga diragui kesahihannya: dikatakan mungkin tulisan anak nakal)
  • Koldeway berhasil menemukan 14 ruangan dari batu
  • Juga menemui lubang aneh dilantai yang dikatakan terletaknya kincir air raksaksa bagi mengalirkan air ke taman tersebut
Walau bagaimanapun pertemuan ini menimbulkan keraguan dari para arkeology yang lain Dikatakan lokasi yang ditemui oleh Koldeway itu agak jauh dari Sungai Euphrates memandangkan mengikut perkiraan sejarah, Taman Tergantung Babylon terletak berdekatan dengan sungai tersebut.
Emm..walaupun kewujudannya masih misteri tetapi masih tetap diperkatakan. 

ok selamat belajar Sejarah!! :p
ok sekian. 

✿THANX SUDI BACA.KOMENLA SEKALI✿

0 50Juta Kali: