.
0
MAK JEMAH

Indah Sebuah Kemaafan


Orang yg memiliki sifat belas kasihan amat dikasihi Allah
Oleh itu berilah belas kasihan kepada penduduk bumi
Maka akan dikasihi oleh mereka yang di langit-HR Ahmad

Assalamualaikum..
Akhirnya setelah berhempas pulas mengedit blog dgn penat lelah+peluh begelen2 bejaya gak aku membuat entry baru..seryes entry ni amat bosan sket n skema..sapa nak baca silakan sapa xmau dipersilakan close blog aku..hahaha agak kasar :p maafkan saya..heheh HAH! cakap pasal maaf kita suma penah kan lalui saat2 getir dalam kehidupan untuk memaafkan sesorang atas kesalahan dy yg sangat payah kita nak lupa..Tu suma bukan sebab pa..Ego ja n xmau maruah harga diri tercalar+dendam..heheh aku cakap camni sbb aku pon kategori 2 jgk..HAHA tapi setiap orang ada alasan sediri sbb pa dy xmau maafkan orang yg dah lukakan ati dy..Bukan senang nak lupa weyy..

Dan si pesalah..yang dah buat salah xreti2 pulak nak mintak maaf..Padahal orang yg terluka tu salu tunggu kata2 "maafkan saya" dari mulut AWAK! cer sedar cket..mereka yg golongan camni berpendapat dia xkisah jika ucapannya, kata2nya or perbuatannya melukakan ati orang lenn..dy salu anggap "Alaa susah pa nnti raya aku mintak maaf laa" untuk melangsaikan utang beliau..Tapi sedar x anda jika umo sesorang yg tersinggung 2 xpanjang..xsempat mintak maaf lagi dy dah p..xkan ampa nak korek kuboq dy peluk tulang rangka dy triak2 men kaki mintak maaf *HUH agak sentap cket disitu..aku geram manusia jeneh ni*

Sebenarnya jika dihayati permohonan serta memberi kemaafan sgt besar nilainya.Lebih bernilai dari permata, berlian, mutiara, emas, silver dan sebagainya..insan2 seperti ini juga akan sentiasa mulia disisi Allah..memohon maaf dan memaafkan dapat mengubah hidup sesorang, sesuatu hubungan dan perilaku sesorang.. (ahaha mcm motivater)




Sebaiknya kita berilah kemaafan sebelum mereka meminta maaf..Kalau yg jeneh liat nak mintak maaf tu tunggu sampai dunia kiamat pon kita xkan dengaq kata maaf dari dy..so lebih baik kita maafkan dy jaa..mmg agak sukar..tapi lakukan ikhlas krn Allah : ) xyah bedendam xyah nak emo.Yakinlah bahawa setiap kebaikan yg kita lakukan akan diberi ganjaran 10x ganda.



Memang diakui memberi sebuah kemaafan secara percuma kepada orang yg dah sakiti hati kita bukan mudah dan GILA!! (?_?)  Sebab tu kita kena salu belajar untuk memaafkan setiap kali kita disakiti : )
kalau kita xmaafkan apa yg kita dapat?? cuma sebuah dendam kan..bukan bley buat kita jadi kaya pon..Rasulullah S.A.W pernah berkata "Tangan yg di atas lebih mulia dari tangan yg di bawah" so juz say "im forgive you"
yakinlah kegembiraan akan menanti di hujung cerita : )




Bagaimana untuk belajar memaafkan? Belajarlah untuk berdoa dan redha..tanpa orang yg telah menyakiti ati kita, kita xkan jadi kuat ok..seterusnya renung gambar orang yg telah menyakiti ati kita dan senyum : ) walaupun 1st tym senyuman tuh sebenarnya palsu namun percayalah dgn senyuman mampu menjinakkan ati..Semakin lama kita akan berasa lucu jika teringat kisah lama..dan kita akan rasa kesian kat dy sebab dy xreti jaga ati orang mintak Allah berikan dy cahaya keinsafan dan perubahan dalam diri dy..Jangan pulak bawak gambaq dy p bagi tok bomoh siam dok renung2 dok bagi perasap, bagi perah asam limau..Hahaha xmau2 xbek taw sihir menyihir santau menyantau..maafkan dengan setulus ati anda : )

Rasulullah S.A.W b'sabda maksudnya:
'orang mukmin itu bukanlah seorang yg pedendam'


Dengan itu saya ingin meminta maaf kepada sesiapa yg pernah saya lukakan atinya dan saya maafkan segala kesalahan manusia2 yg telah berbuat tidak baek kepada saya : )
sekian~

✿THANX SUDI BACA.KOMENLA SEKALI✿

0 50Juta Kali: